Perkahwinan

Perkahwinan




Perkahwinan Gereja



  Kursus dan Jadual
 Pendaftaran Kursus PRA PERKAHWINAN  >> 
 Unduh borang pendaftaran >>
 Jadual kursus pra perkahwinan >>
 Pembaptisan Dewasa RCIA >>
 Pendaftaran Kursus RCIAs >>
 Kursus Perancang Keluarga Semulajadi >>
 Kursus Lian >>
 





PRINSIP-PRINSIP UMUM

Sebagai orang Katolik, kita mempunyai struktur dan ritual tertentu yang perlu dihormati, seperti sebuah keluarga yang mempunyai tradisi sosialnya sendiri. Garis panduan ini bertujuan untuk memberitahu dan membantu anda dalam perancangan liturgi perkahwinan yang selaras dengan struktur ini. Sila berikan perhatian khusus kepada garis panduan bagi muzik, hiasan gereja dan gambar-gambar. Demi kekonsistenan dan keadilan untuk pasangan lain, janganlah meminta pengecualian daripada garis panduan ini.

 

PERTEMUAN DENGAN KESUCIAN

Oleh kerana perkahwinan di Gereja Katolik merupakan pertemuan sakramen antara Kristus dan Tubuh-Nya, Gereja, setiap perayaan seharusnya dirancang untuk menyediakan cara yang dengannya pertemuan ini terlihat dengan jelas dan diumumkan dengan gembiranya. Dalam persediaan anda untuk perayaan ini, anda perlu sedar akan kesucian ruang yang dalamnya Kristus datang untuk menyertai anda, tetamu anda dan komuniti kariah dalam manifestasi kasih-Nya yang nyata. Apa-apa sahaja yang akan menghalang pertemuan suci tersebut seharusnya dihindari atau dilakukan di tempat yang lebih sesuai, seperti majlis perkahwinan.

 

MENGHORMATI RUMAH TUHAN

Kerana kesucian rumah doa Gereja, kami meminta anda supaya mematuhi perkara-perkara berikut: 

1. Minuman beralkohol tidak dibenarkan di kawasan kariah, sama ada sebelum atau selepas latihan perkahwinan atau liturgi perkahwinan.

2. Oleh kerana peraturan kebakaran, merokok di bangunan Gereja adalah dilarang pada setiap masa.

3. Ingatkan kumpulan perkahwinan anda bahawa bangunan gereja adalah suci. Atas alasan ini, apabila di gereja untuk latihan dan perkahwinan, percakapan adalah dialu-alukan, tetapi seharusnya pada paras kelantangan yang sesuai.

4. Kerana penghormatan Sakramen yang Dirahmati Tuhan, topi dan kep seharusnya ditanggalkan dan pengunyahan gam kunyah seharusnya dielakkan.

Salah satu kegembiraan perkahwinan adalah bahawa ia memberikan peluang kepada semua orang untuk memakai pakaian yang elok dan kelihatan menarik. Pakaian kasual pastinya tidak sesuai, melainkan jika jemputan menyatakan sebaliknya. Untuk perkahwinan gereja, pakaian anda tidak boleh terlalu

1. Mendedahkan, ia seharusnya sopan dan segak. Sila ambil maklum bahawa anda mungkin diberi kain penutup tambahan untuk dipakai jika pakaian anda menjadi gangguan. Jika anda tidak pasti walau sedikit pun, hubungilah Penyelaras Perkahwinan/paderi.

2. Pembersihan: Selepas upacara perkahwinan, anda bertanggungjawab untuk meninggalkan tempat yang sebersih seperti keadaan asalnya. Kami mencadangkan supaya anda meminta para penunjuk tempat duduk agar menerima sebagai sebahagian daripada peranan mereka, untuk berjalan-jalan dan mengutip sebarang kertas, kotak bunga, bekalan filem yang dibuang, tisu Kleenex, penanda kerusi panjang gereja, ambal panjang, dan lain-lain dan membantu pembersihan umum vestibul serta gereja. Perkara ini benar-benar penting semasa mana-mana perkahwinan yang diadakan oleh kita, tetapi terutamanya apabila kita perlu bersiap sedia untuk merayakan liturgi lain (Misa, Pembaptisan, Pengebumian, dll.) di gereja selepas perkahwinan anda.

 

MENYEDIAKAN LITURGI PERKAHWINAN ANDA

Kita hidup dalam masyarakat yang lebih menekankan hari perkahwinan daripada perkahwinan. Dan, walaupun pasangan yang telah bertunang melihat perkahwinan dengan harapan yang besar, ramai yang melihat persediaan untuk hidup berumah tangga sebagai sesuatu yang perlu diselesaikan supaya mereka dapat meneruskan persediaan yang memakan masa untuk hari perkahwinan.

 

Oleh itu, kami mempunyai dasar untuk memberikan persediaan perkahwinan yang terbaik untuk setiap satu pasangan tunang. Persediaan ini melibatkan beberapa langkah yang bermula sekurang-kurangnya enam bulan dan, sebaik-baiknya, setahun sebelum perkahwinan.

 

LANGKAH SATU:

Pasangan menghubungi Paderi atau Penyelaras Perkahwinan untuk membuat janji temu. Janganlah membuat rancangan lain yang bergantung pada tarikh dan masa sehingga anda telah bertemu dengan Paderi.

 

LANGKAH KEDUA: Tanya Siasat Sebelum Perkahwinan.

Paderi bertemu dengan pasangan sebanyak dua atau tiga kali.

Semasa pertemuan pertama dengan pasangan, paderi akan menerangkan keperluan Gereja dan Undang-undang Perkahwinan negara ini. Penghalang perkahwinan juga diterangkan dan dijelaskan kepada pasangan. Penghalang menjejaskan kesahihan atau kesahan perkahwinan pada pelbagai tahap. Sesetengah penghalang boleh diketepikan; penghalang yang lain tidak boleh.

Amalkan sikap berterus-terang dan jujur dengan paderi tentang segala kemungkinan hal keadaan berkenaan perkahwinan anda, dan beliau akan menasihati anda mengenai cara untuk meneruskan perkahwinan bagi setiap kes tertentu.

 LANGKAH KETIGA: Pasangan menjalani Kursus Persediaan Perkahwinan
Kursus ini biasanya dikendalikan oleh pasangan suami isteri yang berkongsi pengalaman jatuh bangun perkahwinan mereka. Kami mendapati bahawa kerap kali, pasangan tunang menghadiri sesi ini dengan perasaan bahawa mereka tidak memerlukannya, dan mereka sudah pun mengetahui segala-galanya tentang kehidupan berkahwin. Jarang sekali pasangan yang menghadiri program persediaan perkahwinan dan tidak mendapat manfaat daripadanya. Kehidupan berkahwin ialah proses perkembangan dan komunikasi yang berterusan. Sakramen Perkahwinan merupakan rahmat seumur hidup.
 
 
 
LANGKAH KEEMPAT: Pasangan kembali bertemu sekali dua dengan Paderi.
Paderi menerangkan dan berbincang dengan pasangan mengenai Sakramen Perkahwinan.
Pasangan membincangkan persepsi dan reaksi mereka terhadap proses persediaan perkahwinan. Sekarang mereka sepatutnya sudah mengenali satu sama lain dengan agak baik, jadi Paderi yang diminta untuk menyaksikan perkahwinan itu boleh mengatakan dengan jujur bahawa pasangan itu sudah pun bersedia untuk mengikat perkahwinan.
Upacara perkahwinan dirancang supaya mencerminkan keperibadian unik dan komitmen pasangan, kepada Tuhan dan juga Gereja.
 
SAKRAMEN PENEBUSAN DOSA: Orang-orang Katolik yang mengikat perkahwinan digalakkan supaya menerima Sakramen Penebusan Dosa dekat dengan masa perkahwinan.
 
DOKUMEN YANG DIPERLUKAN
Jika anda seorang Katolik: Anda akan memerlukan satu salinan terkini rekod pembaptisan dan pengesahan keagamaan (“confirmation”) anda. Salinan ini mestilah bertarikh dalam tempoh enam bulan sebelum perkahwinan: anda tidak boleh mengemukakan sijil pembaptisan yang diterima oleh anda semasa kecil. Jika anda bukan ahli berdaftar gereja tempatan, anda memerlukan surat kebenaran daripada pastor kariah tempat anda berdaftar. Jika anda bukan seorang Katolik:  Anda memerlukan rekod pembaptisan atau sijil kelahiran anda, dan surat daripada ibu bapa atau ahli golongan paderi, yang mengesahkan bahawa anda bebas untuk berkahwin.
Di samping itu, sila ambil maklum tentang keperluan dokumentasi berikut:
1. Jika anda seorang Warga Asing, anda mungkin perlu memberikan bukti dokumen dalam bentuk suatu lesen daripada Pejabat Konsular anda yang menyatakan bahawa anda layak berkahwin di luar negara.
2. Bagi semua perkahwinan lain, undang-undang Malaysia menghendaki bahawa pada mula-mulanya, pasangan perlu berdaftar dengan Pendaftar Perkahwinan di Pejabat Pendaftaran atau mana-mana badan yang diberi kuasa lain sekurang-kurangnya dalam tempoh satu bulan sebelum tarikh perkahwinan.
 
DERMA DAN YURAN
Tiada tawaran bayaran yang ditetapkan untuk paderi yang merasmikan perkahwinan.
 
MENDAPATKAN AHLI MUZIK UNTUK PERKAHWINAN ANDA
Garis panduan Sakramen menyatakan bahawa muzik sekular tidak boleh dimainkan atau dinyanyikan sebelum, semasa, atau selepas perkahwinan. Perkara ini termasuk, tetapi tidak terhad kepada, lagu-lagu popular, lagu rancangan, lagu jig dan filem, dan pilihan muzik opera.
Ahli muzik tidak boleh diupah tanpa kebenaran terdahulu daripada Paderi. Janganlah meminta ahli keluarga atau rakan-rakan untuk menyanyi atau bermain muzik semasa perkahwinan anda tanpa berunding dengan kami terlebih dahulu. Malah apabila pemain organ tamu dibenarkan bermain pun, jika anda memilih persembahan seorang penyanyi solo atau kumpulan penyanyi untuk perkahwinan anda, anda mestilah: (a) mendapatkan kebenaran paderi untuk pilihan anda, dan (b) membuat aturan untuk iringan piano.
Jika anda ingin mengadakan persembahan oleh seorang vokalis atau gabungan pemuzik instrumental dan atau kumpulan vokal, paderi boleh membantu anda membuat aturan yang diperlukan. Satu-satunya muzik yang sesuai semasa Liturgi Perkahwinan ialah Muzik Liturgi. Jika anda mempunyai permintaan khusus berkenaan dengan sesuatu psalm, nyanyian puja atau pilihan instrumental, Penyelaras Muzik/paderi akan membantu anda.
Selain daripada hal keadaan luar biasa, kami tidak menjemput pemain organ luar untuk bermain.
 
 
UPACARA: Paderi atau Penyelaras Perkahwinan yang bekerjasama dengan anda akan memberi anda bahan-bahan untuk membantu anda dalam perancangan perkahwinan anda.
Ahli keluarga, ahli kumpulan pengantin dan rakan-rakan, digalakkan untuk menyertai upacara perkahwinan anda.
 
PENYELARAS PERKAHWINAN atau Paderi
Sila rujuk kepadanya untuk semua perkara berkenaan dengan liturgi perkahwinan anda dan untuk latihan.
 
TARIKH PERKAHWINAN
Biasanya, gereja perkahwinan ialah gereja pengantin perempuan, tetapi perkahwinan boleh diadakan sama ada di gereja pengantin perempuan atau pengantin lelaki. Gereja perkahwinan yang sewajarnya sentiasa merupakan gereja pihak Katolik. Tarikh perkahwinan tidak boleh ditetapkan sebelum pasangan telah bertemu dengan paderi pilihan mereka. Dasar gereja tempatan biasanya memerlukan notis selama enam bulan untuk memastikan masa yang cukup untuk persediaan. Tarikh dan masa perkahwinan seharusnya dibincangkan dengan paderi semasa pertemuan awal.
Selaras dengan tradisi Gereja kuno, dan agar kita dapat menerapkan tema-tema dalam tahun liturgi Gereja, Gereja tidak menggalakkan perkahwinan atau pembaptisan semasa musim Kedatangan Yesus Kristus (“Advent”) dan musim penebusan dosa Lent (Rabu Abu (“Ash Wednesday”) sehingga Khamis Suci (“Holy Thursday”)). Jika anda mesti mengadakan perkahwinan anda semasa musim-musim ini, sila ingat bahawa terdapatnya larangan terhadap bunga-bunga dan hiasan semasa musim Lent.

MASA PERKAHWINAN
Tiada hari dan waktu yang ditetapkan untuk perkahwinan, tetapi perkahwinan tidak boleh diadakan pada hari Ahad disebabkan bilangan Misa pada hari tersebut. Tarikh dan masa perkahwinan ditetapkan mengikut ketersediaan golongan paderi dan kemudahan. Upacara perkahwinan akan mengambil masa kira-kira 45-60 minit, bergantung pada sama ada ia akan merupakan Misa penuh atau Upacara Sembahyang. Perkahwinan antara orang Katolik biasanya disambut semasa Misa manakala perkahwinan antara seorang Katolik dengan seorang bukan Katolik disambut tanpa Perjamuan Suci semasa Upacara Sembahyang Perkahwinan.
 
 
PERKAHWINAN ANTARA AGAMA
Perkahwinan orang Katolik, walaupun hanya satu pihak merupakan orang Katolik, dikawal selia bukan sahaja di sisi undang-undang Tuhan, tetapi juga di sisi undang-undang gereja, tanpa menjejaskan kompetensi pihak berkuasa sivil mengenai kesan sivil perkahwinan. (can. 1059)
Dengan izin golongan paderi tempatan, Upacara untuk Menyambut Perkahwinan semasa Misa juga boleh digunakan dalam perkahwinan campuran antara seorang Katolik dan seorang bukan Katolik yang telah dibaptiskan, jika situasi mewajarkannya. Jika perkahwinan anda merupakan perkahwinan yang bersifat menyatupadukan mazhab Kristian (antara agama), seorang paderi kepercayaan lain dialu-alukan untuk menyertai Upacara Perkahwinan tanpa Misa (Upacara Sembahyang) dengan menyatakan doa tambahan, rahmat, atau kata-kata salam atau nasihat. Malangnya, undang-undang Gereja Roman Katolik (can. 1127, §3) melarang upacara keagamaan yang dalamnya seorang pembantu Katolik dan paderi bukan Katolik bersama-sama meminta persetujuan pihak-pihak perkahwinan, mengikut upacara mereka sendiri.
Anda mempunyai pilihan untuk memasukkan Misa semasa upacara perkahwinan anda, walaupun ia merupakan perkahwinan antara agama. Keputusan untuk mengadakan atau tidak mengadakan Misa seharusnya tidak dibuat secara automatik, tetapi sepatutnya dipertimbangkan dengan teliti berdasarkan iman anda, keluarga-keluarga, dan para tetamu yang terlibat. Sebagai doa dan tanda perpaduan, Misa adalah paling baik, tetapi penerimaan Perjamuan Suci mungkin merupakan tanda perpecahan dan punca rasa malu bagi orang-orang yang bukan beragama Katolik. Dalam situasi ini, dari segi menyatupadukan mazhab Kristian, adalah bersikap sensitif jika Misa tidak diadakan, tetapi sebaliknya Upacara Sembahyang, kerana separuh daripada para jemaah tidak boleh menyertai Perjamuan Suci dengan sepenuhnya.
 
PENGERUSI
Pengerusi biasa upacara perkahwinan kami ialah Paderi tempatan.
 
PENGERUSI PELAWAT
Sekiranya anda ingin menjemput seorang paderi keluarga atau paderi tetamu untuk merasmikan perkahwinan anda, anda perlu berbincang dengan Pastor terlebih dahulu sebagai tanda budi bahasa, sebelum menjemput seorang paderi lain untuk mempengerusikan perkahwinan. Kami akan menyuruh anda meminta paderi pelawat supaya menulis surat kepada Biskop tempatan, untuk meminta delegasi atau kebenaran untuk merasmikan perkahwinan.  Surat itu seharusnya menunjukkan komitmennya terhadap tarikh dan masa perkahwinan anda. Paderi pelawat seharusnya membantu anda berdua bersedia melalui program persediaan perkahwinan yang biasa. Kariah di sini tidak keberatan untuk membantu anda bersedia untuk berkahwin jika paderi pelawat tidak dapat melakukannya.
 
PELAYAN ALTAR
Sila buat aturan dengan pejabat kariah jika anda ingin mendapatkan khidmat pelayan altar.  Hadiah kewangan sepatutnya diberikan terus kepada setiap pelayan altar untuk masa yang diluangkan oleh mereka. Jika anda ingin mendapatkan khidmat seseorang pelayan tertentu daripada kariah, sila hubungi pelayan altar itu dan keluarganya secara terus, dan kemudiannya memberitahu atau memintanya supaya memberitahu pejabat kariah.
 
LEKTOR / PEMBACA
Dalam liturgi Katolik, lektor/pembaca bukan hanya sekadar “membaca kitab Injil.” Dalam peranan khas ini, lektor membantu menjadikan Kristus hadir dalam kalangan masyarakat iman yang berkumpul. Anda boleh memilih dua lektor, seorang untuk mengumumkan petikan Wasiat Lama, dan seorang lagi untuk mengumumkan bacaan Wasiat Baharu yang dipilih oleh anda. (Paderi akan mengumumkan Gospel). Garis panduan liturgi kariah kami mencadangkan supaya lektor yang dipilih oleh anda:
· Merupakan seorang pengamal Katolik yang taat
· Telah menerima sakramen Pengesahan Keagamaan (“Confirmation”)
       Mempunyai kemahiran yang diperlukan untuk membaca dan mengumumkan dengan baik.
Orang ketiga (Katolik atau bukan Katolik) boleh dipilih untuk mengumumkan niat untuk Doa Pengantaraan Umum.
Kami menggalakkan supaya pembaca anda meluangkan beberapa minit dengan salah seorang lektor kariah kami untuk mempersiapkan diri dengan sewajarnya bagi pengumuman ajaran Tuhan yang berkesan. Perkara ini boleh diatur pada masa yang sesuai.
 
Nota untuk Lektor:
· Bacaan diumumkan dari mimbar (tempat berkhutbah)
· Bacaan diumumkan daripada Buku Bacaan Kitab Injil (“Lectionary”), iaitu buku ritual Gereja, dan bukan daripada helaian fotokopi. Buku Bacaan Kitab Injil akan ditandakan untuk bacaan anda.
Sila ingat membaca dengan lebih lambat-lambat dan tidak terburu-buru berbanding dengan perbualan biasa.
 
· Pengenalan / kesimpulan bacaan yang lazim adalah seperti yang dicetak di bawah: “Suatu bacaan daripada buku/surat …” Semua bacaan Wasiat Lama dan Baharu diakhiri dengan beberapa saat tafakur senyap, diikuti oleh “Ajaran Tuhan.” Sila ambil maklum bahawa ringkasan atau pernyataan ulasan dalam huruf saiz taip kecil atau italik tidak dibaca, rujukan petikan kitab Injil (nombor bab dan ayat) juga tidak dibaca.
 
LILIN, SELENDANG DAN TALI
Kawan-kawan yang diundang oleh anda untuk menjadi penaja sekunder yang akan menjaga Lilin, Selendang dan Tali seharusnya tahu apa yang perlu dilakukan, dan bila untuk melakukannya. Upacara yang melibatkan perkara ini biasanya dilakukan sejurus selepas Sanctus (Kudus, Kudus ...): dua batang lilin dinyalakan, satu batang di setiap belah pasangan itu; kemudiannya selendang diletakkan di atas kepala Pengantin Perempuan dan bahu Pengantin Lelaki; dan akhirnya, tali dalam bentuk 8 diletakkan di atas bahu kedua-dua orang Pengantin.
Walau bagaimanapun, bahagian upacara ini paling baik dilakukan di bawah nasihat daripada pengerusi.
Tali dan Selendang ditanggalkan selepas doa terakhir; lilin dipadamkan oleh penjaga gereja/sacristan (atau pelayan altar) selepas Misa.
 
 
PEMBAWA HADIAH
Anda boleh meminta dua orang supaya membawa ke hadapan hadiah roti dan wain semasa penyediaan hadiah jika anda meraikan Misa semasa perkahwinan anda.  Roti dan Wain merupakan unsur fizikal utama Eukaris, dan tidak boleh dikaburkan dengan percubaan untuk memasukkan “hadiah” seperti piala, piring, kain linen penyuci, dll. bagi memenuhi keinginan untuk mengadakan lebih ramai peserta.
 
 
PEMBAWA CINCIN DAN GADIS PEMBAWA BUNGA
Dalam memilih pembawa cincin dan gadis-gadis pembawa bunga, anda perlu bersikap realistik tentang umur kanak-kanak yang dipilih oleh anda Kanak-kanak kecil sering mudah takut. Kami sangat menggalakkan anda supaya memilih kanak-kanak yang cukup matang untuk memahami bahawa sesuatu yang serius sedang berlangsung, dan mereka perlu berkelakuan dengan sewajarnya. Enam atau tujuh tahun mungkin merupakan umur yang sesuai.
 
 
PERARAKAN PENGANTIN PEREMPUAN
Upacara akan bermula dengan Perarakan Pengantin Perempuan – kemasukan Pengantin Perempuan yang dilakukan dengan penuh takzim.
Dalam dua barisan, Rombongan Pengiring Pengantin Perempuan berjalan memasuki gereja: pertama, pembawa cincin dan duit syiling; kemudian gadis-gadis pembawa bunga, diikuti oleh pengiring pengantin perempuan; kini datangnya para penaja; dan akhirnya, Pengantin Perempuan, pada lengan kiri bapa atau penjaganya.
Sementara itu, Pengantin Lelaki, diiringi oleh Pengapit Pengantin Lelaki, menunggu di kaki tempat suci. Apabila pengantin perempuan sampai ke tempat yang mana Pengantin Lelaki sedang menunggu, bapa atau penjaganya "memberinya" kepada Pengantin Lelaki; kemudian pasangan itu – Pengantin Perempuan pada lengan kiri Pengantin Lelaki – berjalan menuju ke altar. Pengapit Pengantin Lelaki dan Rombongan Pengiring Pengantin Perempuan mengambil tempat-tempat yang telah diuntukkan bagi mereka.

JURUFOTO/JURUGAMBAR VIDEO
Kami senang hati dengan kehadiran jurufoto dan/atau jurugambar video anda di dalam gereja semasa perkahwinan anda yang gembira dan suci, asalkan mereka mematuhi ketertiban yang betul. Jurufoto tidak boleh sekali-kali mengganggu kesucian waktu itu. Ingatlah bahawa jurufoto yang terbaik ialah seorang yang tidak disedari.
Sila minta supaya mereka bertanya dengan Paderi yang merasmikan sebelum upacara perkahwinan bermula. Mereka seharusnya bersikap penuh rasa hormat dan tidak menarik perhatian serta berada di tempat yang tidak menonjol berjauhan dari kawasan Tempat Suci. Peraturan yang mengawal fotografi profesional telah ditentukan dan dibentuk untuk menegakkan kesucian upacara.
Berdasarkan pengalaman kami yang lalu, paling baik jika jurufoto tidak menggunakan kawasan di hadapan barisan pertama kerusi panjang gereja. Kami sering mendapati bahawa mereka menyekat pandangan keluarga dan kawan-kawan yang dijemput untuk menyaksikan pertukaran ikrar. Jurufoto tidak boleh menggunakan lorong tengah apabila liturgi telah bermula. Jika tangkapan gambar dekat diingini, ia boleh diadakan semula selepas liturgi.
Gambar boleh diambil dari tepi atau dari lorong, dengan menggunakan cahaya semula jadi. Tiada sesiapa yang dibenarkan dalam kawasan altar dan tempat suci. Fotografi kilat tidak boleh diambil semasa upacara.
Kerana menghormati liturgi, jurufoto dikehendaki supaya tetap tidak bergerak semasa Misa atau upacara, kecuali semasa pihak perkahwinan masuk dan keluar. Gambar-gambar boleh diambil dari balkoni. Jurugambar video adalah terhad kepada dua buah kamera.
Mikrofon tambahan tidak boleh diletakkan di dalam Gereja, dan peralatan pengeditan video tidak dibenarkan di dalam Gereja. Kerana menghormati liturgi, jurugambar video juga dikehendaki supaya tetap tidak bergerak semasa Misa atau upacara, kecuali semasa pihak perkahwinan masuk dan keluar. Video boleh diambil dari balkoni.
 
LAMPU LIMPAH TIDAK DIBENARKAN PADA BILA-BILA MASA DI DALAM GEREJA kerana ia menimbulkan gangguan kepada perhimpunan, dan mengakibatkan kesukaran penglihatan bagi mereka yang memimpin liturgi. Tambahan pula, memandangkan kemajuan dalam teknologi video hari ini, lampu tambahan jarang diperlukan.
Kamera video mestilah tidak bergerak, dipasang pada tempat letak atau dipegang dengan tangan di kerusi panjang gereja. Jurugambar video tidak boleh merayau-rayau di gereja apabila liturgi telah bermula.
 
 
 
BUNGA, AMBAL PANJANG, HIASAN KERUSI PANJANG GEREJA/LORONG
Anda mungkin mahu memesan bunga untuk Gereja. Jika ya, terdapatnya beberapa lokasi yang mana ia boleh diletakkan. Walau bagaimanapun, bunga tidak boleh diletakkan pada altar utama.
· Reben lorong seharusnya diikat dengan gelang getah, atau dilekatkan dengan pita perekat pada bangku.
· Anda mungkin ingin membeli ambal panjang pakai buang atau menyewa ambal panjang kain daripada penjual bunga anda.
· Mana-mana persediaan gubahan bunga dan hiasan gereja yang anda ingin adalah di bawah tanggungjawab anda. Bunga-bunga altar biasanya (walaupun tidak wajib) ditinggalkan sebagai derma kepada gereja.
· Kemungkinan berkongsi bunga-bunga dengan pasangan lain yang berkahwin pada hari/hujung minggu yang sama boleh dirancang agar perbelanjaannya dapat dikongsi.
· Gereja juga boleh membantu anda dengan gubahan bunga mengikut peruntukan belanja anda.
· Jika perkahwinan anda akan diadakan pada pagi atau petang Sabtu dan anda telah memutuskan untuk mendermakan gubahan bunga anda kepada Gereja,
· Untuk mengelakkan persekitaran yang terlalu sesak, bunga-bunga boleh diletakkan di tempat-tempat berikut:
o di hadapan altar (di tengah-tengah, atau dua gubahan yang lebih kecil di sekeliling lilin-lilin di tepi-tepi altar.) Jika ditempatkan di hadapan altar, tinggi gubahan itu tidak boleh melebihi bahagian atas altar
o di hadapan tempat berkhutbah (pulpit) - tingginya tidak melebihi 53 inci
o pada tempat letak tumbuhan yang disediakan oleh kariah pada dinding di belakang altar
o gubahan kecil di lobi gereja sebagai tanda selamat datang dan sambutan.
o Pada hakikatnya, ambal panjang lorong tidak diperlukan dan mempertanggungkan kos tambahan terhadap anda. Ada kalanya dalam pengalaman kami, ambal panjang boleh menimbulkan beberapa risiko keselamatan, terutamanya terhadap tetamu anda semasa waktu perjamuan suci jika anda merayakan misa. Jika anda ingin menggunakan ambal panjang, gunakan batu lututan untuk memberatkan ambal panjang di altar. Ambal panjang seharusnya tidak dilekatkan dengan pita perekat pada lantai.
o Hiasan gereja tidak boleh mengalihkan perhatian daripada acara utama di altar.
 
 
 
LATIHAN PERKAHWINAN

Kehadiran tepat pada masanya untuk latihan sangat penting kerana kita tidak dapat memulakan latihan sehingga semua orang yang terlibat dalam upacara perkahwinan hadir.
Untuk membolehkan latihan yang lancar dan cepat, kami meminta anda supaya membuat keputusan berikut SEBELUM tiba di gereja untuk latihan:

· Pengiring Pengantin Perempuan / Lelaki – tugaskan pasangan dan susunan serta cara mereka akan bergerak.

· Cincin – adalah disyorkan supaya Pengantin Pengapit Lelaki membawa cincin pengantin perempuan dan lelaki di dalam poket kotnya. Pembawa cincin boleh membawa cincin sebenar jika anda ingin, walaupun ramai yang keberatan untuk meletakkan barang kemas mahal di atas bantal pembawa cincin yang muda.
 
Jika anda akan menggunakannya, bawalah set lilin perpaduan (“unity candle”) anda ke latihan.
Perkara yang juga penting bagi anda, ahli kumpulan pihak pengantin dan tetamu undangan anda adalah supaya mengingati bahawa perkahwinan anda sedang berlangsung di suatu tempat suci, iaitu Gereja. Diharapkan supaya semua ahli kumpulan pengantin dan tetamu undangan anda akan berkelakuan dengan sewajarnya pada malam latihan.
Mungkin berguna jika anda mengingatkan kumpulan pengantin dan tetamu undangan anda sebelum latihan.
Jika anda meminta paderi pelawat supaya merasmikan majlis perkahwinan anda, kami menjemputnya untuk menghadiri malam latihan. Sila hubungi Penyelaras Perkahwinan/paderi untuk mengatur masa latihan anda. Latihan perkahwinan biasanya dijalankan beberapa hari sebelum hari perkahwinan.
Perkara yang penting adalah bahawa semua ahli kumpulan perkahwinan hadir dan datang tepat pada masanya.  Pada masa inilah Penyelaras Perkahwinan/paderi dan seluruh kumpulan perkahwinan akan menyemak upacara dan mengatur butiran.
 
 
PERINGATAN AKHIR
· Beras, konfeti, biji-bijian burung, kelopak bunga atau sebarang benda lain TIDAK boleh dilambung, dan buih sabun tidak boleh ditiup. Mintalah tetamu anda supaya menyimpannya untuk majlis perkahwinan anda .
· Lilin tidak dibenarkan di dalam gereja, selain daripada lilin yang dibekalkan oleh kariah dan lilin perpaduan (jika diingini dan dibekalkan oleh anda).
· Sila buang semua sampah dari gereja dan bilik sakristi. Perkara ini termasuk kotak bunga, program, kotak program, mentol denyar, kanister filem, dan ambal panjang lorong.
· Anda akan diminta supaya menjalankan pembersihan selepas perkahwinan jika anda tidak mematuhi kesopanan ini. Ini adalah kerana acara lain mungkin bermula tidak lama selepas perkahwinan anda dan kami tidak mempunyai sumber untuk membersihkannya sebelum acara seterusnya. Kerjasama anda akan sangat dihargai.
      Hiasan liturgi/bermusim kariah tidak boleh dialihkan. Sebarang hiasan bermusim yang ditetapkan oleh jawatankuasa liturgi kariah diberi keutamaan melebihi mana-mana satu liturgi khas seperti perkahwinan, pembaptisan atau pengebumian. Sebagai contoh, menurut undang-undang Gereja, terdapatnya larangan bunga-bungaan semasa musim taubat Lent. Hal ini terpakai bukan sahaja untuk upacara sembahyang Ahad, tetapi juga untuk upacara perkahwinan. Sebaliknya, musim Easter dan Krismas, yang melibatkan banyak bunga-bungaan dan hiasan yang sesuai, mungkin menunjukkan bahawa anda tidak perlu membeli apa-apa bunga pun.
 
 
HARI PERKAHAHWINAN ANDA: SILA HADIR TEPAT PADA MASANYA!!!!!
Perkara yang penting adalah bahawa anda menghadiri perkahwinan anda tepat pada masanya. Perhatian perlu diberikan kepada perkara ini demi menghormati tetamu anda, dan jadual kariah serta paderi.
Jika perkahwinan anda dijadualkan pada pukul 11:00 pagi, adalah penting bahawa pengantin perempuan berjalan di lorong gereja pada pukul 11:00 pagi.
Jangan biarkan Jurufoto/Jurugambar video menentukan masa yang anda bermula!
Di dalam Gereja, banyak acara yang berbeza dijadualkan pada hari tertentu. Masa untuk perkahwinan anda akan lebih daripada cukup jika anda bermula tepat pada masanya.
Acara lain yang mungkin mendahului atau menyusuli perkahwinan anda termasuk perkahwinan lain, pembaptisan, Misa kariah atau Pengebumian. Untuk berlaku adil terhadap keluarga-keluarga ini, sila mulakan perkahwinan anda tepat pada masanya!
Kesegeraan anda akan dihargai bukan sahaja oleh tetamu, pemuzik dan pihak yang merasmikan perkahwinan anda, tetapi juga oleh pengantin dan keluarga bagi perkahwinan yang menyusuli perkahwinan anda, atau oleh keluarga yang bersedih kerana kematian seorang yang disayangi semasa pengebumian yang bakal diadakan.
Tunjuk tempat duduk akan bermula 15 minit sebelum upacara.
 
 
 
TEMPAT LETAK KERETA
Kemudahan tempat letak kereta di kawasan gereja adalah terhad dan banyak digunakan semasa hari persekolahan. Sila ingatkan tetamu anda supaya berkongsi kereta dan meletakkan kereta hanya di kawasan yang dibenarkan. Kerjasama anda dalam perkara ini sangat dihargai untuk mengelakkan kereta anda daripada ditunda atau perayaan perkahwinan daripada diganggu!
 
 
 
TEMPAK DUDUK
Para tetamu duduk di hadapan Gereja di kedua-dua belah lorong utama.  Bahagian sebelah kiri biasanya diuntukkan untuk keluarga pengantin perempuan dan sebelah kanan untuk keluarga pengantin lelaki.  Jika anda mempunyai keluarga atau rakan-rakan yang sepatutnya duduk secara formal, sila beritahu Penyelaras Perkahwinan; perkara ini akan dijelaskan dan dilatih semasa latihan.
 
 
NOTA/SENARAI SEMAKAN
 
 Tarikh dan Masa Perkahwinan: _______________________
 
 Paderi yang merasmikan Perkahwinan: ______________________
 
Program Persediaan Perkahwinan telah Diatur.
Program Persediaan Perkahwinan telah Siap.
Borang Panjang Pembaptisan. (Dari Gereja Pembaptisan anda)
Tarikh/Tempat Pengesahan Keagamaan.
Penyelaras Muzik diberitahu/tarikh disahkan.
Tarikh dan Masa Latihan telah Diatur dengan Penyelaras Perkahwinan
  Tarikh & masa: _____________________________________
 
  Penjual Bunga diberitahu tentang dasar-dasar Gereja.
Jurufoto/Jurugambar Video diberitahu tentang dasar-dasar Gereja.
Lesen Awam daripada Pendaftar Perkahwinan diperoleh dan diberikan kepada Paderi.
Surat Kebenaran/Perwakilan kepada Gereja daripada Paderi Luar untuk Merasmikan Perkahwinan. (Jika Diperlukan)
Perwakilan daripada Pendaftar Perkahwinan tempatan kepada seorang Paderi Luar untuk Merasmikan Perkahwinan. (Jika Diperlukan)
Tawaran bayaran untuk Gereja, pelayan, pemain organ.
 
 
Tahniah!







English Translations


GENERAL PRINCIPLES

As Catholics we have certain structures and rituals that are to be respected, just like a family that has its own social traditions. These guidelines are meant to inform and aid you in planning a wedding liturgy that is in accord with these respective structures. Please pay particular attention to the guidelines for music, church décor and photographs. For the sake of consistency and fairness to other couples, please do not ask for exceptions to these guidelines.



ENCOUNTER WITH THE SACRED

Since marriage in the Catholic Church is a sacramental encounter between Christ and His Body, the Church, each celebration should be planned so as to provide a means whereby this encounter is clearly seen and joyfully proclaimed. In your preparation of this celebration, you need to be mindful of the    sacredness of the space wherein Christ comes to join you, your guests and the parish community in a visible manifestation of His love. Anything which would inhibit such a holy encounter ought to be avoided or done at a more appropriate place, such as the reception.



RESPECTING THE HOUSE OF GOD

Because of the sacredness of the Church’s house of prayer, we ask you to observe the following:

1. No alcoholic beverages are allowed in the parish grounds  either before or after the wedding rehearsal or wedding liturgy.

2. Due to fire regulations, smoking within the Church building is prohibited at all times.

3. Remind your wedding party that the church building is sacred. For this reason, when coming to church for the rehearsal and wedding, talking is most welcome, but should be kept at an appropriate volume.

4. Out of respect for the Blessed Sacrament, hats and caps should be removed and gum chewing should be avoided.

One of the joys of a wedding is that it gives everyone an  opportunity to dress up and look their best. Casual clothes are definitely not appropriate, unless the invitation indicates otherwise. For a church wedding, your outfit should not be too

1. revealing, it should be modest and smart. Please be informed that you may be given an extra covering to wear if your clothes becomes a distraction. If you are unsure at all, contact the Wedding Coordinator/priest.

2. Clean up: It is your responsibility after the wedding to leave the place as clean as you found it. We suggest that you ask the ushers to accept as part of their role, to walk around and pick up any papers, flower boxes, discarded film supplies, Kleenex, pew markers, runners, etc. and help in the general clean-up of the vestibule as well as the church. This is really important at any wedding we have, but especially when we have to get ready to celebrate other liturgies (Masses,  Baptism, Funerals, etc.) in the church after your wedding.



PREPARING YOUR WEDDING LITURGY

We live in a society that puts more emphasis on the marriage day than on the marriage. And, although engaged couples look to marriage with great hope, many see preparation for married life as something to be gotten out of the way so that they can get on with all the time consuming preparations for the wedding day.



Therefore, it is the policy to provide the very best marriage preparation possible for each of our engaged couples. This preparation  involves several steps that begin at least six months and, preferably, a year before the marriage.



STEP ONE:

The couple contacts the Priest or Wedding Coordinator/priest  for an appointment. Do not make any other plans contingent on the date and time until you have seen the Priest.



STEP TWO: Pre-Nuptial Enquiry.

The Priest meets with the couple two or three times.

In the first meeting with the couple the priest will explain the Church requirements and the Marriage Law of this country. The impediments to marriage are also explained and clarified for the couple. Impediments affect the validity or lawfulness of marriage in various degrees. Some impediments can be dispensed from; others cannot.

Be frank and honest with the priest about all possible circumstances concerning your marriage, and he will advise you on how to proceed in each particular case.

 STEP THREE: The couple goes to the Marriage Preparation Course
These are usually given by married couples who share the ups and downs of their marriage experience. We've found that most often engaged couples go to these sessions feeling that they don't need them, and that they know pretty much all there is to know about being married. Rarely does a couple attend the marriage preparation program and not benefit from them. Being married is a continual process of growth and communication. The  Sacrament of Marriage is a lifelong grace.



STEP FOUR: The Couple returns to the Priest for one or two meetings.
The Priest explains and talks with the couple about the Sacrament of Marriage.
The couple discusses their perceptions and reactions to the marriage preparation process. By now they should know each other fairly well, so that the Priest who is asked to witness the marriage can honestly say that the couple is well prepared to enter marriage.
The wedding ceremony is planned that reflects the unique  personalities and commitment of the couple to one another, to God and the Church.

SACRAMENT OF PENANCE: Catholic persons entering  marriage are encouraged to receive the Sacrament of Penance close to the time of marriage.

DOCUMENTS NEEDED
If you are a Catholic: You will need a recent copy of your  baptism and confirmation records. These must be dated within six months of the wedding: you cannot submit the baptism  certificate you received as a child. If you are not a registered member of the local church, you will need a letter of permission from the pastor of the parish in which you are registered. If you are not a Catholic: You will need a record of your baptism or a birth certificate, and a letter from a parent or clergy member, certifying that you are free to marry.
Further, please note the following documentation requirements:
1. If you are a Foreigner, you may need to provide documentary evidence in the form of a license from your Consular Office which states that you are eligible to marry abroad.
2. For all other marriages, Malaysian law requires that the couples requires first be registered with the Marriage Registrar at the Registration Office or any other authorized bodies at least within one month of the wedding date.

DONATIONS AND FEES
There is no set offering for the officiating priest.

SECURING MUSICIANS FOR YOUR WEDDING
Sacramental guidelines state that no secular music may be played or sung before, during, or after the wedding. This includes, but is not limited to, popular songs, show tunes, jigs and reels, and  operatic selections.
No musician may be hired without the prior permission of the Priest. Please do not ask family members or friends to sing or play at your wedding without consulting with us first. Even when a guest organist is permitted to play, and if  you choose to have a soloist or singers for your wedding, you must: (a) clear your selection with the priest, and (b) make arrangements for piano accompaniment.
If you wish a vocalist or ensemble, the priest can help you make the needed arrangements. The only appropriate music at a Wedding Liturgy is Liturgical Music. If you have a specific request in regard to a psalm, hymn or instrumental selection, the Music Coordinator/priest will assist you.
Apart from extraordinary circumstances, we do not invite outside organists to play.


CEREMONY: The Priest or Wedding Coordinator/priest working with you will give you materials to assist you in the planning of your wedding.
Family members, members of the bridal party and friends, are encouraged to be part of your wedding ceremony.

WEDDING COORDINATOR or Priest
Please consult him for all matters regarding your wedding liturgy and for the rehearsal.

WEDDING DATE
The customary church of marriage is that of the bride, but it may be performed at the church of either the bride or the groom. The proper church of marriage is always that of the Catholic party. No wedding date may be set before the couple has met with the priest of their choice. The policy of the local church usually requires six month notice to ensure enough time for preparation. The date and time of the wedding should be discussed with the priest at the initial meeting.
In accord with the ancient tradition of the Church, and in order for us to live out the themes of the Church’s liturgical year, the Church does not encourage weddings or baptisms during Advent and the penitential season of Lent (Ash Wednesday through Holy Thursday). If you must have your   wedding during these seasons, please bear in mind that there is a ban on flowers and decorations during Lent.

WEDDING TIME
There are no fixed day and time for weddings other than that no weddings can be scheduled on Sunday due to the number of Masses on this day. Weddings date and time are set according to clergy and facility availabilities. Wedding celebration will take approximately 45-60 minutes depending whether it will be a full Mass or a Service. Marriages between Catholics are usually  celebrated within a Mass while marriages between a Catholic and a non-Catholic party is celebrated without Holy Communion in the Wedding Service.


INTERFAITH WEDDING
The marriage of Catholics, even if only one party is Catholic, is regulated not only by divine law, but also by canon law, without prejudice to the competence of civil authority concerning merely civil effects of the marriage. (can. 1059)
With the permission of the local Ordinary, the Rite for  Celebrating Marriage within Mass may also be used in mixed marriages between a Catholic and a baptized non-Catholic, if the situation warrants it. If yours is an ecumenical (interfaith)  wedding, a minister of another faith is welcome to participate in the Rite of Marriage without a Mass (Service) by giving  additional prayers, blessings, or words of greeting or exhortation. We regret that the Roman Catholic Church law (can. 1127, §3) forbids religious celebration in which a Catholic assistant and the non-Catholic minister together, following their own rite, ask for the consent of the marriage parties.
You have the option of including the Mass in your wedding celebration, even if it is an interfaith marriage. The decision to have or not to have a Mass should never be automatic, but should be carefully considered in light of your faith, the families, and the guests involved. As a prayer and a sign of unity, the Mass is  unexcelled, but the reception of Communion may be a sign of disunity and a source of embarrassment for people of non-Catholic faiths. In this situation it is ecumenically sensitive not to have a Mass, but rather a Service, since half of the congregation cannot fully participate in the Holy Communion.

PRESIDER
The normal presider at our wedding celebration is local Priest.

VISITING PRESIDER
Should you wish to invite a family priest or guest priest to officiate at your wedding, courtesy dictates that you speak first to the Pastor, before inviting another priest to preside. We will ask you to ask the visiting priest to write a letter to the local Bishop , asking for delegation or permission to officiate. The letter should indicate his commitment to the date and time of your wedding. The visiting priest should prepare both of you through the normal marriage preparation programs. The parish here is happy to prepare you for marriage if the visiting priest is unable to do it.

ALTAR SERVERS
Please make arrangements with the parish office if you wish to have altar servers. A monetary gift should be made directly to each altar server for their time. If you want a particular server from the parish, please contact the altar server and his family  directly and then inform or have them inform the parish office.

LECTOR / READER
In Catholic liturgy, the lector/reader does not just “read the    Bible.” In this special role, the lector helps to make Christ present among the gathered community of faith. You may choose two lectors, one to proclaim the Old Testament passage, and one to proclaim the New Testament reading which you select. (The priest will proclaim the gospel). Our parish liturgical guidelines suggest that the lectors you choose:
· Be a practicing Catholic
· Received the sacrament of Confirmation
       Have the skills necessary to read and proclaim well.
A third person (Catholic or non-Catholic) may be chosen to announce the intentions for the General Intercessions.
We encourage your readers to spend a few minutes with one of our parish lectors in order to prepare properly for an effective proclamation of God's Word. This can be arranged for a   convenient time.

Notes for the Lector:
· Readings are proclaimed from the ambo (pulpit)
· Readings are proclaimed from the Lectionary, the Church’s ritual book, not from photocopied sheets. The Lectionary will be marked for your reading.
Remember to read more slowly and deliberately than you would in normal conversation

· The customary introduction / conclusion of a reading are as printed: “A reading from the book/letter …” All Old and New Testament readings conclude with a few seconds of    silence, followed by “The Word of the Lord.” Please note the summary or commentary statement in small print or italic is not read, nor is the Bible citation (chapter and verse number).

CANDLES, VEIL AND CORD
The friends you invite to be secondary sponsors who will take care of the Candles, Veil and Cord should know what to do, and when to do it. The ceremony involving this is normally done  immediately after the Sanctus (Holy, Holy …): two candles are lit, one on either side of the couple; then the veil is laid over the head of the Bride and the shoulders of the Groom; and finally, the cord in the form of an 8 is placed over the shoulders of both the Bride and the Groom.
This part of the ceremony, however, is best done under advisement from the presider.
The Cord and Veil are removed after the final prayer; the candles are put out by the sacristan (or altar servers) after the Mass.


GIFT BEARERS
You may have two people bring forward the gifts of bread and wine during the preparation of the gifts if you celebrate mass at your wedding. Bread and Wine are the primary physical elements of eucharist, and should not be obscured by trying to fit in “gifts” such as chalices, patens, purificators, etc. to meet a desire for more participants.


RING BEARERS AND FLOWER GIRLS
In choosing the ring bearers and flower girls, please be realistic in the age of the child(ren) you choose. Young children often are frightened easily. We strongly encourage you to choose children who are old enough to understand that something serious is going on, and they have to behave accordingly. Six or seven might be the right age.


BRIDAL PROCESSION
The ceremony begins with the Bridal Procession – the solemn entrance of the Bride.
In two lines, the Bridal Entourage marches into the church: first, the ring and coin bearers; then the flower girls, followed by the bridesmaids; now come the sponsors; and finally, the Bride, on the left arm of her father or guardian.
In the meantime, the Bridegroom, accompanied by the Best Man, waits at the foot of the sanctuary. When the bride reaches the place where the Groom is waiting, her father or guardian “gives her away” to him; then the couple – the Bride on the left arm of the Groom – walks up to the altars. The Best Man and the Bridal Entourage take the places previously assigned to them.

PHOTOGRAPHER/VIDEOGRAPHER
We are happy to have the presence of your photographer and/or videographer in the church on the joyous and sacred occasion of your wedding as long as they observe the proper decorum. The photographers must never interfere with the sacredness of the moment. Remember, the best photographer is one who is not   noticed.
Please ask them to check with the Priest officiating before the wedding ceremony begins. They should be as reverent and  inconspicuous as possible and stay a discreet distance away from the Sanctuary area. The rules governing professional photography are definite and designed to uphold the sanctity of the ceremony.
From our past experience, it’s best if photographers do not use the area in front of the first row of pews. We have often found them obscuring the view of the family and friends invited to witness the exchange of vows. Photographers should not use the center aisle once the liturgy has begun. If close-up shots are  desired, they may be restaged after the liturgy.
Photographs may be taken from the sides or from the aisles, using natural light. No one is allowed in the altar and sanctuary areas. No flash photography may be taken during the ceremony.
Out of respect for the liturgy, photographers are expected to remain stationary during the Mass or ceremony, except for the entrance and exit of the wedding party. Photographs may be taken from the balcony. Videographers are limited to two cameras.
No additional microphones may be placed in the Church, and no video editing equipment is permitted in the Church. Out of  respect for the liturgy, Videographers are also expected to remain stationary during the Mass or ceremony, except for the entrance and exit of the wedding party. Videos may be taken from the balcony.

FLOODLIGHTS ARE NOT PERMITTED AT ANY TIME IN THE CHURCH as they pose a distraction to the assembly, and present seeing difficulties for those who lead the liturgy. Also, given to advances in today’s video technology, extra lighting is seldom necessary.
Video cameras must be stationery, mounted on a stand or hand-held in a pew. Videographers should not roam through the church once the liturgy has begun.



FLOWERS, RUNNER, PEWS/AISLE DECORATIONS
You may want to order flowers for the Church. If so, there are a number of locations where they may be placed. Flowers, however, should not be placed on the main altar.
· Aisle bows should be secured by elastic bands, or taped to the benches.
· You may want to purchase a disposable runner or rent a cloth one from your florist.
· Any floral arrangements and church decorations you do  desire are your responsibility to provide. Altar flowers are customarily (although not obligatory) left as a donation to the church.
· The possibility of sharing flowers with other couples being married on the same day/weekend may be planned so as to share the expense.
· The church can also assist you with flower arrangements according to your budget.
· If your wedding will be held on a Saturday morning or afternoon and you have decided to donate your floral arrangement to the Church,
· To prevent an overcrowded environment, flowers may be situated in the following places:
o in front of the altar (center, or two smaller arrangements around the clusters of candles on the sides of the altar. If placed in front of the altar, the arrangement cannot be higher than the top of the altar
o in front of the ambo (pulpit) – not higher than 53 inches in total
o on the plant stand provided by the parish on the wall behind the altar
o a small arrangement in the church lobby as a sign of   welcome and hospitality.
o In reality, an aisle runner is not necessary and incurs an added cost to you. At times from our experience, a runner can pose some safety risks, particularly for your guests during communion time if you all be celebrating mass. If you do wish to use a runner, use the kneeler to weigh down the runner at the altar. The runner should not be taped to the floor.
o Church decor should never distract from the primary  action at the altar.



THE WEDDING REHEARSAL
Promptness at the Rehearsal is very important since we cannot  begin until everyone involved in the wedding ceremony is present.
To allow for a smooth and quick rehearsal, we ask that you decide the following BEFORE arriving in church for the rehearsal:
· Bridesmaids/Groomsmen – assign partners and the order and manner in which they are to process.
· Rings – it is recommended that the Best Man carry the bride and groom’s ring in his coat pocket. Ring bearers may carry the actual rings if you desire, though many are reluctant to place expensive jewelry on the pillow of a young ring bearer.

If you are going to use one, bring your unity candle set to the rehearsal.
It is also important for you, the members of the bridal party and your invited guests to remember that your marriage is taking place in a sacred place, viz., the Church. It is expected that all members of your bridal party and invited guests will conduct themselves  accordingly the night of the rehearsal.
It might be helpful for you to remind your bridal party and invited guests prior to the rehearsal.
If you are having a visiting Priest officiate at your wedding ceremony, we invite them to come the night of the rehearsal. Please contact the Wedding Coordinator/priest to arrange your rehearsal time. Wedding rehearsal is normally done a few days before the wedding day.
It is important that all members of the wedding party be present and ON TIME.  It is at this time that the Wedding Coordinator/priest and the entire wedding party will run through the ceremony and organize the details.


FINAL REMINDERS
· NO rice, confetti, birdseed, flower petals or anything else may be tossed, or bubbles blown. Ask your guests to save this for your reception.
· No candles, other, than those supplied by the parish and a unity candle (if desired and supplied by you) are permitted in the church.
· Please remove all trash from the church and sacristy. This  includes flower boxes, programs, program boxes, flash bulbs, film canisters, and aisle runners.
· You will be asked to do the clean up after the wedding if you do not observe this courtesy. This is because another event may begin soon after your wedding and we do not have the resources to clear it before the next event. Your cooperation will be greatly appreciated.
      Parish liturgical/seasonal decorations are not to be removed. Any seasonal decorations established by the parish liturgy committee take precedence over any one special liturgy such as wedding,  baptism or funeral. For example, according to Church law, there is ban of flowers during the penitential Lenten season. This applies not only to Sunday worship, but also to weddings. On the other hand, the seasons of Easter and Christmas, rich with flowers and appropriate decorations, might indicate that you don’t have to buy flowers at all.


THE DAY OF YOUR WEDDING: PLEASE BE ON TIME!!!!!
It is important that you be on time for your wedding. Courtesy to your guests, and the parish and clergy schedule, demand attention to this matter.
If your wedding is scheduled for 11:00 AM, it is important that the bride be walking down the aisle at 11:00 AM.
Don't let the Photographer/Videographer determine the time you start!
Within the Church , many different events are scheduled on a given day. There will be ample time for your wedding if you begin on time.
Other events which may either precede or follow your wedding include other weddings, baptisms, parish Masses or Funerals. In fairness to these other families, please begin on time!
Your promptness will be appreciated not only by your guests, the musicians, Officiant, but also by the bride and family of the wedding following yours, or by the family grieving the death of a loved one at an incoming funeral.
Ushering will begin 15 minutes prior to the ceremony.



CAR PARKING
The car parking facilities in the church ground are limited and heavily being used during school days. Please remind your guests to car pool and park only in authorized area. Your cooperation in this area is most appreciated to avoid your car being towed away or the wedding celebration being interrupted!



SEATING
Guests are seated in the front of the Church on either side of the main aisle.  The left side is usually reserved for the Bride’s  family and the right side for the groom’s family.  If you have family or friends who should be formally seated, please inform the Wedding Coordinator; this will be explained and practiced at the rehearsal.


NOTES/CHECKLIST:

 Wedding Date and Time: _______________________

 Priest Officiating at Wedding: ______________________

Marriage Preparation Program Arranged.
Marriage Preparation Program Completed.
Long Form of Baptism. (From your Church of Baptism)
Date/Place of Confirmation.
Music Coordinator notified/date confirmed.
Rehearsal Date and Time Arranged with the Wedding Coordinator
  Date & time: _____________________________________

  Florist notified of Church policies.
Photographer/Videographer notified of Church policies.
Civil License from Marriage Registrar obtained and given to Priest.
Letter of Permission/Delegation to Church from Out-of- state Priest to Officiate. (If Needed)
Delegation from local Marriage Registrar for an out-of-state Priest to Officiate. (If Needed)
Offering for Church, servers, organist.


Congratulations!








Compiled by Ben Chang











Diocese of Miri is licensed under a  Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Gereja Katolik Miri
contact us