Gereja katolik Miri
Puji ka Apai, ka Anak, ka Roh Kudus. Amin


Cathedral Notices   Tmn Tunku   Notis Katedral   Bintulu   主教座堂佈告   Log In

Perkahwinan

Perkahwinan


Perkahwinan Gereja






Campuran perkahwinan

Adakah perkahwinan bukan Katolik sahih di mata Gereja Katolik?

Secara umum, perkahwinan antara orang bukan Katolik, agama apa pun, dianggap sahih, tetapi keadaannya tidak semudah itu kerana ada dua jenis perkawinan:

Perkahwinan semula jadi (biasa) - jadi perkahwinan antara dua orang Buddha atau dua umat Islam adalah perkahwinan semula jadi. Dengan mengandaikan tiada halangan, perkahwinan antara Buddha dan Muslim adalah perkahwinan semula jadi yang sahih.

Perkahwinan supranatural (sakramental) - Perkahwinan supranatural hanya wujud antara orang yang dibaptiskan. Perkahwinan antara dua orang Protestan atau dua Ortodoks Timur juga akan berlaku, mengandaikan tiada halangan, tetapi ini adalah perkahwinan supranatural (sakramental) dan dengan itu tidak dapat dilepaskan.

Apabila satu pasangan adalah seorang Katolik dan yang lain adalah bukan Katolik-ini biasanya disebut "perkahwinan bercampur" -pemulihan keadaan. Sama seperti negara mempunyai kuasa mengawal perkahwinan warga negara mereka dengan menghendaki mereka mendapat ujian darah atau berkahwin di hadapan pihak berkuasa yang berwibawa, maka Jemaat mempunyai hak untuk mengawal perkahwinan "warganegara "nya.

Sekiranya seorang peserta adalah seorang Katolik yang tidak meninggalkan Gereja dengan suatu perbuatan rasmi, seperti dengan secara rasmi bergabung dengan gereja lain, dia mesti mendapatkan dispensasi untuk perkahwinan itu, yang mana akan disekat oleh halangan perkahwinan yang bercampur-campur atau dengan perbezaan halangan kultus. Seorang Katolik yang tidak meninggalkan Gereja dengan akta formal juga mesti mendapatkan dispensasi untuk berkahwin di hadapan seorang menteri bukan Katolik. Jika salah satu dispensasi ini tidak diperoleh, perkahwinan itu tidak sahih.



Compiled by Ben Chang













Download Aplikasi mobile PERCUMA kami
Untuk sambungan langsung dengan kami di Diocese of Miri DOWNLOAD aplikasi percuma kami.