Gereja katolik Miri
Puji ka Apai, ka Anak, ka Roh Kudus. Amin


Cathedral Notices   Tmn Tunku   Notis Katedral   Bintulu   主教座堂佈告   Log In

Apa itu Liturgi Jam

Apa itu Liturgi Jam


Liturgy of the Hour



Apa itu Liturgi Jam?


“.Tujuh kali sehari aku memuji mu” – Psalm 118(119):164

Tuhan telah memerintahkan kita untuk berdoa tanpa henti, dan inilah yang ditolong oleh Jam yang kita lakukan.

Doa Pagi   (Morning Prayer) –pada permulaan kerja siang dan kedatangan cahaya .
Doa Siang  (Daytime Prayer) –pada pertengahan pagi, tengah hari dan pada waktu petang, untuk menyatukan kita dengan yang untuk siapa dan melalui siapa kita bekerja .
Doa Petang   (Evening Prayer) –pada penghujung hari kerja, untuk menawarkan apa yang telah kami lakukan.
Doa Malam   (Night Prayer) – perkara terakhir pada waktu malam, untuk memuji jiwa kita kepada Tuhan.

Dan akhirnya, terdapat Baccaan Office yang mengagumkan, pada bila-bila masa yang paling baik bagi kita untuk merenungkan misteri keselamatan, dengan bantuan Kitab Suci dan tulisan-tulisan Bapa-Bapa Gereja.

Tujuan  Bacaan Office Ilahi adalah untuk menguduskan hari dan semua aktiviti manusia.” – Apostolic Constitution, Canticum Laudis.

Liturgi Jam adalah sumber doa terkuat tunggal Gereja Kristian, dengan doa, mazmur dan bacaan untuk setiap Jam, berubah setiap hari dan melalui musim

Tetapi kekayaan itu datang dengan harga. Dengan lebih daripada seribu Jam yang berbeza setiap tahun, buku-buku tebal dan menggunakannya adalah kompleks. Jadi rumit bahawa jarang terdapat sesiapa yang membaca Seminggu selain para ulama dan agama. Yang tidak sepatutnya. Harta ini terlalu mengagumkan untuk menjadi milik eksklusif hamba kami:

“Office itu ... doa bukan hanya dari imam tetapi untuk seluruh umat Tuhan.” – Apostolic Constitution, Canticum Laudis.

Liturgi Jam-Jam atau Opis Ilahi  adalah solat harian yang ditetapkan oleh Gereja Katolik Roma untuk dibacakan pada jam kanonik oleh para ulama, perintah agama, dan orang awam. The Liturgy of the Hour terdiri terutamanya daripada mazmur yang ditambah oleh himne dan bacaan. Bersama-sama dengan Massa, ia menjadi kehidupan berdoa umum Gereja. Apabila ditahbiskan kepada mana-mana Perintah Suci, pembacaan harian Liturgi Jam menjadi kewajipan kanonik. Liturgi Jam juga membentuk asas doa dalam monastikisme Kristiani .
Di dalam imam-imam Gereja Katolik Roma diperlukan oleh undang-undang kanon untuk berdoa seluruh Liturgi Jam setiap hari sementara diakon dikehendaki berdoa pada waktu pagi dan malam. Majlis Vatican Kedua juga menasihati orang awam Kristian untuk mengambil amalan ini, dan sebagai hasilnya, ramai orang awam telah mula membaca sebahagian dari Liturgi Jam.

Jam Canonical 
Penggunaan semasa memberi tumpuan kepada tiga jam utama dan dari dua hingga empat jam kecilminor :
  •  Officium lectionis  atau Pejabat Bacaan (dahulunya Matins), jam utama
  • Lauds  atau solat Pagi, jam utama
  • Doa siang, yang boleh jadi satu atau semua:
    • Terce atau Doa tengah hari
    • Sext Patau Doa tengah hari
    • None atau Doa tengah hari petang
  • Vespers atau Doa petang, jam utama
  • Compline or atau Doa malam Prayer
Semua jam, termasuk jam kecil bermula dengan ayat Ps 69 (70) v.2 (sama seperti semua pejabat sebelum Majlis kecuali Matins dan Compline) "Tuhan datang kepada saya, Tuhan membuat tergesa-gesa untuk membantu saya", diikuti oleh the doxology. Ayat tersebut dihilangkan jika jam bermula dengan Jemputan (Lauds atau Office of Reading). Undangan ini adalah pengenalan kepada jam pertama yang disebutkan pada hari ini, sama ada Pejabat Bacaan atau Doa Pagi. Pembukaannya diikuti oleh sebuah pujian. Pujian itu diikuti oleh psalmody. Psalmody itu diikuti dengan pembacaan tulisan suci. Bacaan itu disebut bab (capitula) jika ia pendek, atau pelajaran (lectio) jika ia panjang. Pembacaan itu diikuti dengan sebutan. Jam ditutup oleh pidato yang diikuti oleh pita penamat. Komponen lain termasuk bergantung pada jenis jam tepat yang disambut.
Di setiap pejabat, mazmur dan canticle dibingkai oleh antipon, dan masing-masing menyimpulkan dengan doxologi tradisional Katolik..

Jam utama

Waktu Utama terdiri daripada Pejabat Bacaan, Pagi (atau Lauds) dan Doa Petang (atau Vespers)(or Vespers).
Opis  Bacaan terdiri daripada:of:
  • Pembukaan ayat atau undangan 
  • Sebuah Pujian
  • Satu atau dua mazmur yang panjang dibahagikan kepada tiga bahagian
  • Petikan panjang dari kitab suci, biasanya diatur supaya dalam mana-mana satu minggu, semua pembacaan datang dari teks yang sama 
  • laluan hagiografis yang panjang, seperti akaun martyrdom orang suci, atau risalah teologi yang mengulas beberapa aspek pembacaan kitab, atau suatu petikan dari dokumen-dokumen Majlis Vatican Kedua
  •  Pada waktu malam sebelum hari Ahad dan hari raya, pejabat dapat diperluas dengan mengadakan tiga Canticles Perjanjian Lama dan bacaan dari injil-injil.
  • Nyanyian Te Deum (pada hari Ahad, perjamuan, dan perayaan, kecuali dalam Lent) 
  • Doa akhir 
  • Ayat ringkas (terutama apabila berdoa dalam kumpulan) 
Kedua-duanya mengikut format yang serupa :
  • Pembukaan ayat atau (untuk solat pagi) jemputan
  • Sebuah pujian, yang disusun oleh Gereja
  • Dua mazmur, atau sebahagian mazmur dengan canticle kitab. Pada Doa Pagi, ini terdiri daripada mazmur pujian, Canticle dari Perjanjian Lama, diikuti dengan mazmur yang lain. Pada Doa petang ini terdiri daripada dua mazmur, atau satu mazmah dibahagikan kepada dua bahagian, dan canticle kitab suci diambil dari Perjanjian Baru .
  • Petikan ringkas dari kitab suci
  • Sebuah responsory,  biasanya ayat suci, tetapi kadang-kadang puisi liturgi
  • a canticle diambil dari Injil Lukas:  Canticle Zechariah (Benedictus) untuk doa pagi, dan Canticle Mary (Magnificat)  untuk solat petang
  • Syaitan, yang disusun oleh Gereja
  • Doa Bapa kami 
  • Doa penutup, yang disusun oleh Gereja
  • Satu rahmat yang diberikan oleh imam atau deacon yang memimpin Pagi atau Pagi Malam, atau jika tidak ada paderi dan dalam pembacaan individu, satu versicle pendek. .
     

Jam kecil

Waktu siang hari mengikut format yang lebih mudah, seperti bentuk yang sangat padat dari Opis Bacaan :
  • membuka versiscle
  • Sebuah Pujian 
  • Tiga mazmur pendek, atau, tiga keping mazmur yang lebih panjang; pada waktu siang hari apabila hanya dikatakan ia mengikuti psalmody yang berubah-ubah yang biasanya dibuka dengan sebahagian daripada mazmur yang terpanjang, Mazmur 118/119, apabila ketiga-tiga dikatakan psalmody ini digunakan pada satu jam, sementara yang lain dua mengikuti mazmur percuma yang terdiri daripada 119 / 120-121 / 122 di Terce, 122 / 123-124 / 125 di Sext dan 125 / 126-127 / 128 di None 
  •  petikan ayat yang sangat pendek, diikuti dengan ayat responsorial
  • Doa akhir 
  • Ayat ringkas(V. Benedicamus Domino R. Deo gratias)
Doa malam mempunyai watak penyediaan jiwa untuk laluannya ke kehidupan kekal:
  • Membuka versiscle
  • Pemeriksaan hati nurani 
  • Sebuah Pujian
  • Mazmur, atau dua mazmur pendek; Mazmur Ahad - Mazmur 90/91 atau 4 & 133/134 - mungkin selalu digunakan sebagai alternatif kepada mazmur) yang dilantik pada hari biasa  
  • Bacaan singkat dari kitab suci 
  • Responsory In manus tuas, Domine (Into Your Hands, Lord)
  • Canticle Simeon, Nunc dimittis,dari Injil Lukas,dibingkai oleh antiphon  Salva nos (Save us Lord)
  • Doa akhir
  • Berkat pendek (noctem quietam et finem perfectum concedat nobis dominus omnipotens. Amin.)
  • Marian antiphon tanpa versicle dan doa akhir; sama ada satu daripada empat antiphon bermusim tradisional, atau Sub Tuum, atau antipon lain yang diluluskan oleh persidangan episcopal tempatan; Regina Caeli sentiasa digunakan dalam Eastertide




Compiled by Ben Chang










Download Aplikasi mobile PERCUMA kami
Untuk sambungan langsung dengan kami di Diocese of Miri DOWNLOAD aplikasi percuma kami.