Gereja katolik Miri
Puji ka Apai, ka Anak, ka Roh Kudus. Amin


Cathedral Notices   Tmn Tunku   Notis Katedral   Bintulu   主教座堂佈告   Log In

Pembentukan Legion of Mary Mary, Marudi 1- 2 Sept 2018.




50 Legionaries dari Bintulu, Miri dan Marudi berkumpul pada 1 September 2018 di Dewan Immaculate Conception, Marudi. Ini menandakan pembentukan rasmi dan penubuhan Marudi Cina Legion of Mary.

Kehadiran Legion of Mary dari Bintulu dan Miri memberikan sokongan kuat untuk menanam benih Pengabdian Sejati kepada Maria dan berkembang menjadi "Pohon Kehidupan"





Mengenai Legion of Mary
Ia diasaskan di Dublin, Ireland, sebagai Pergerakan Marian Roman Katolik oleh orang biasa dan penjawat awam Frank Duff. Misi yang dinyatakan adalah untuk anggota aktif untuk melayani Tuhan di bawah panji Mary oleh karya-karya korporat dan kerohanian Mercy.

Legion of Mary adalah organisasi apostolik terbesar orang awam di Gereja Katolik, dengan lebih dari 3 juta anggota aktif di hampir setiap negara di dunia. Tujuan utama Legion of Mary adalah untuk memberi kemuliaan kepada Allah melalui pengudusan anggotanya.

Legion of Mary mempunyai dua jenis keahlian: aktif dan bantu.
Ahli aktif Legion of Mary menjadi instrumen Roh Kudus melalui program doa dan perkhidmatan yang seimbang. Anggota Legion bermesyuarat sekali seminggu untuk doa, perancangan dan perbincangan dalam suasana keluarga. Kemudian mereka melakukan kerja dua jam setiap minggu secara berpasangan dan di bawah bimbingan pengarah rohani mereka. Beberapa karya termasuk penginjilan dari pintu ke pintu, lawatan ke paroki, kementerian penjara, pengajaran CCD, dan memenuhi keperluan rohani komuniti paroki yang lain. Legionaries berada di bawah bimbingan seorang pengarah rohani yang dinamakan oleh imam paroki. The Legion of Mary adalah, pada dasarnya, lanjutan dari hati dan tangan imam paroki.

.Apa-apa amalan Katolik yang sanggup membantu dalam kesucian orang boleh menjadi ahli. Kehadiran pada mesyuarat mingguan adalah penting, kerana di sinilah kerja-kerja dianjurkan dan doa untuk kerja itu dilakukan. Setiap ahli dikehendaki untuk mengatakan doa singkat setiap hari yang dipanggil Catena dan dianjurkan untuk mengatakan Rosary setiap hari juga. Ahli aktif Legion of Mary dikehendaki melakukan beberapa kerja keras yang ditetapkan pada mesyuarat tersebut

.Anggota pembantu atau berdoa adalah sayap berdoa dari Legion of Mary tentera, dan dengan doa mereka menyokong legionari aktif. Keanggotaan ini terbuka kepada imam, agama dan awam. Ia terdiri daripada orang-orang yang tidak dapat atau tidak sanggup untuk mengambil alih tugas keahlian aktif, tetapi yang mengaitkan diri dengan Legion of Mary dengan melakukan penyembahan doa atas namanya

Vatican II: Dekri mengenai Apostolate Laity:
Contoh yang sempurna dalam kehidupan rohani dan apostolik ini adalah yang paling Maha Suci Maria, Ratu Para Rasul, yang memimpin kehidupan yang biasa kepada semua orang di bumi ini, yang penuh dengan keprihatinan dan tenaga keluarga, selalu bersatu padu dengan Anaknya dan dengan cara yang sangat unik bekerjasama dalam kerja Juruselamat. Setelah kini diasuh ke syurga, dengan amal ibunya, dia mengambil berat terhadap saudara-saudara lelaki Anaknya yang masih berada di ziarah duniawi dan tetap terlibat dalam bahaya dan kesulitan sehingga mereka dibawa ke tanah air yang bahagia. Semua patut taat kepadanya dan memuji kehidupan dan kesabaran mereka kepada penjagaan ibu mereka.

Fotografi dan cerita oleh Dennis Ng
Disusun dan diedit oleh Ben Chang







































On 2nd September 2018
, Right Reverend Bishop Richard Ng, Fr. Gabriel Chiong and Fr. Michael
 Sia celebrated Sunday morning Mass at Good Shepherd's Church, Marudi where 58 students received the Sacrament of Confirmation.





























Download Aplikasi mobile PERCUMA kami
Untuk sambungan langsung dengan kami di Diocese of Miri DOWNLOAD aplikasi percuma kami.